Porttelefon

Föreningen använder sig av Aptus låssystem för tillgång till våra gemensamma utrymmen, portar och dörrar.

Från den 23 september 2012 är det enbart möjligt för hushållen att öppna gemensamma dörrar med brickor.

En utvärdering om att hålla portarna låsta på dagtid eller ej har genomförts till den 17 januari 2013. Av 23 inlämnade enkäter tyckte alla utom en att föreningen ska ha fortsatt låsta dörrar.

Här nedan beskrivs hur systemet fungerar. Vad du som boende har tillgång till och hur gäster gör vid besök.

Här står det mesta, som är värt att veta. Men om du har några frågor så kontaktar du fastighetsansvarig. Han nås i första hand på fastighet@skvadronenett.se , alternativt 070-575 77 24.

Porttelefon – Apparaten med knappsats och display, som sitter bredvid portarna (Bild 1).

Bricka – Plastbiten vi använder för att låsa upp dörrarna (Bild 2).

Läsare

Det finns 3 olika modeller på olika platser. En modell sitter på porttelefonen, en andra modell på väggen bredvid t ex källardörren och den tredje modellen, som sitter ihop med dörrhandtaget. Alla har symbolen av ett nyckelhål. Alla fungerar på samma sätt, man håller fram sin bricka och får grönt eller rött ljus. Grönt så är dörren öppen, rött så har du inte behörighet (Bild 3).

Brickor och behörigheter

Varje lägenhet har 4 brickor plus en blå nyckel, märkt AA, som går till infartsbommen. Bricka 1 och går till alla platser, som ni har behörighet till d v s: Den egna porten, tvättstugan och bokningen, lägenhetsförrådet, terränghissen, cykel- och barnvagnsrummet.

Bricka 3 och 4 är en barn- och gästbricka som går till: Den egna porten och cykelrummet. Eventuella extrabrickor är barn- och gästbrickor. Brickorna som delas ut är fullständigt anonyma för en utomstående. Detta för att inte visa vilken förening brickan går till om man tappar den.

Låsta portar

Alla portar kommer att vara låsta dygnet runt. Brickorna fungerar alltid. Namnlistan i porttelefonen är släckt på natten för att förhindra busringning. Porttelefonerna fungerar enligt följande:

07:00 – 21:00 Låst, uppringning via namnlista och sparade telefonnummer möjligt.
21:00 – 07:00 Låst, uppringning via namnlista EJ möjlig, utan endast sparade telefonnummer.

Varmgaraget

De som hyr plats i varmgaraget i 11:an har fått behörighet dit på särskild bricka.

Låspolicyn i korthet

Din behörighet är behovsstyrd, dvs du har bara tillgång till dina utrymmen. Brickorna är en värdehandling, förlorad bricka ersätts mot en kostnad, f.n. 200 kronor per bricka. Förlorade brickor ska rapporteras och raderas ur systemet. Förlorad bricka och Extrabricka kostar 200 kronor per bricka och betalas via avgiftsavin. 

Vid avflyttning ska 4 brickor och den s k bomnyckeln överlämnas till nästa boende.

Säkerhet

Vid strömavbrott så låses alla portar upp, det går då att öppna alla portar utan bricka.

FAQ – Vanliga frågor:

Jag har fel/för mycket/för lite behörighet, vad gör jag ?
Prata med fastighetsansvarige så justeras behörigheten.

Jag har förlorat en bricka, vad gör jag ?
Meddela fastighetsansvarige så spärras brickan och du får en ny. Kostnaden debiteras via hyresavin.

Jag flyttar från gården, vad gäller ?
Du ska kunna visa upp 4 brickor med korrekta behörigheter plus den blå nyckeln, märkt AA, som går till infartsbommen. Saknar du någon bricka så ställer vi ut en ny och debiterar dig för kostnaden. 

Vaksamhet

I Fastighets AB Förvaltarens bostäder förekommer det att obehöriga tar sig in i portarna med hjälp av porttelefonen för att göra inbrott hos hyresgästerna. Nu har Förvaltaren infört restriktioner för deras personal och områdesvärdar, att alltid visa legitimation och att kontakta hyresgästen innan besöket.

Vi i styrelsen vill också be våra medlemmar att vara uppmärksam på vilka som rör sig på gården, och att inte släppa in personer man inte känner, fråga istället vilka dom är så brukar det lösa sig. När det gäller våra porttelefoner så är det många av våra medlemmar, för att inte säga de flesta, som har den kopplad till ett mobilnummer. Om någon som ni inte känner ringer från ”porten” och ni inte är hemma så släpp inte in personen utan avsluta samtalet.

Här är några tips så ni vet att det är någon som ringer från ”porten”.

Lägg in numret från porttelefonen i mobilen (numret får du om du ringer till dig sjålv från porten). 

Fråga alltid varför dom vill in.